День ментального здоров’я 10.10. Дотики підтримки

«Дотики підтримки. Уроки емпатії»

РЕКОМЕНДАЦІЇ
ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ ДО ДНЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я
ЗА МАТЕРІАЛАМИ СЕРІЇ ІЗ МУЛЬТСЕРІАЛУ
«КОРИСНІ ПІДКАЗКИ» телеканалу ПЛЮСПЛЮС

1-4 КЛАСИ

в закладах загальної середньої освіти

Запрошуємо освітян долучитись до проведення уроку до Всесвітнього дня ментального здоров’я 10 жовтня за матеріалами серії із мультсеріалу «Корисні підказки».

Матеріали розроблені у межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» – ініціативи першої леді України Олени Зеленської, у співпраці з Координаційним центром з психічного здоров’я Кабінету Міністрів України, Міністерством освіти і науки України.

Мультсеріал «Корисні підказки» створено українським дитячим телеканалом «ПЛЮСПЛЮС» у співпраці з провідними дитячими психологами країни, незмінною експерткою телеканалу є психологиня Світлана Ройз. Проєкт реалізується у співпраці з Всеукраїнською програмою ментального здоровʼя «Ти як?».

Цільова аудиторія: учні 1-4 класів закладів загальної середньої освіти.

Формат та тривалість уроків: тематичний урок до Всесвітнього дня ментального здоров’я. Тривалість одного уроку – 35 хвилин. Уроки можуть бути проведені класними керівниками, іншими педагогічними працівниками (за бажанням) та практичними психологами/соціальними педагогами.

Матеріали та обладнання:

  • телевізор або проєктор;
  • запис серії «Емпатія» мультсеріалу «Корисні підказки» – https://www.youtube.com/watch?v=2lHiC2H2Wpg;
  • паперовий ватман формату А5, кольорові маркери, кольорові клейкі стікери.

Додаткові матеріали, які можуть стати помічними:

Мета уроку:

  • сформувати уявлення учнів про те, що таке емпатія;
  • розвинути вміння розпізнавати свої емоції та емоції інших людей;
  • навчити простим способам самопідтримки та підтримки навколишніх людей.

Результати уроку:

  • в учнів є розуміння того, що таке емпатія та як вона проявляється;
  • учні розвинули вміння розпізнавати свої емоції та емоції інших людей;
  • учні знають та користуються техніками та вправами, презентованими на уроці.

Що варто врахувати вчителю у проведенні уроку?

  • Уникайте тем, що можуть нагадувати дітям про їхній травмівний досвід або потенційно травмівні події.
  • Спостерігайте за змінами в реакціях і настрої дітей. Якщо з’являється втома чи емоційна напруга – запропонуйте коротку руханку або вправу з Аптечки самодопомоги чи застосунку «МОМЕНТАЛ».
  • Використовуйте дихальні вправи лише з акцентом на спокійний видих. Уникайте практик із закритими очима чи зосередженим глибоким диханням, щоб зберегти відчуття безпеки.
  • Давайте дітям право не відповідати вголос. Можна запропонувати: «Подумайте про це про себе».
  • Дозвольте обирати зручний спосіб висловлення: малювання, письмові відповіді чи інші творчі форми.
  • Використовуйте практику вдячності – дякуйте за будь-яку реакцію, навіть найменший відгук має значення.
  • Пам’ятайте: важливо, щоб дитина сама визначала, чим готова ділитися.
  • Формулюйте запитання так, щоб вони були безпечними: замість аналізу причин почуттів допомагайте дитині їх прийняти. Уникайте запитань на кшталт: «Чому ти так відчуваєш?» або «Чому в тебе виникли саме такі емоції?»
  • Пам’ятайте, що не існує «поганих» емоцій або емоцій, за які має бути соромно. Емоції – це природна частина життя. Важливо допомагати дітям розпізнавати як приємні, так і неприємні емоції, вчитися приймати їх та безпечно проявляти.
  • Уникайте інтерпретацій та оцінок. Сприймайте дитячі висловлювання без ярликів і власних висновків, залишаючи простір для самовираження.

Орієнтовний план-конспект уроку

Орієнтовний таймінг

Назва активності

Опис активності

3 хв

Вступне слово вчителя

Вчитель вітається та починає розповідати про урок, який чекає на учнів сьогодні. 

«Сьогодні ми з вами будемо говорити про те, як ми можемо краще розуміти одне одного. Кожен з нас, залежно від настрою чи ситуації, може відчувати радість, сум, здивування, злість чи хвилювання. І всі ці емоції важливі.

Ми навчимося помічати, які емоції з’являються в нас і в інших людей, і як можна підтримати того, хто поряд. Це допоможе нам бути добрішими одне до одного, більше довіряти і відчувати себе у класі комфортно та безпечно».

Учитель/ка пропонує всім зручно сісти. Можна зайняти таку позу, щоб тілу було максимально комфортно.

«Я помітив/ла, що від того, як ми сидимо, дуже багато залежить. Якщо нам незручно, наші м’язи напружуються, і мозок отримує сигнал, що ми ніби не зовсім у безпеці. Тоді ми можемо ставати більш чутливими й інакше сприймати все, що відбувається навколо. А коли наші м’язи розслаблені, ноги стоять стійко, нам зручнотіло відчуває більше безпеки. Ми стаємо більш відкритими до спілкування і легше помічаємо сигнали від інших людей.

Бо навіть коли ми мовчимо, ми все одно «розмовляємо» один з одним, ніби надсилаючи один одному «таємні сигнали». Ці сигнали ще називаються невербальними, тобто без використання слів. Ценаша міміка, жести, пози. Іноді вони говорять навіть більше, ніж слова. Вони можуть підказати нам, як почувається людина і що вона хоче нам передати. Давайте повчимося їх розпізнавати! Готові?»

2 хв

Інтерактивна взаємодія

Інструкція до вправи: вчитель/ка демонструє опущені плечі, сумний вираз обличчя, ніби зараз заплаче.

Слово вчителя: «Як ви думаєте, як я зараз почуваюся?»

Дати можливість дітям відповісти.

Слово вчителя: «Так, я показав/ла, що мені сумно».

3 хв

Гра в парах

Інструкція до гри: «А тепер спробуйте цю гру в парах! Одному з вас потрібно показати якусь емоцію за допомогою виразу обличчя, міміки та жестів, не вимовляючи жодного слова. А іншомувідгадати, що це за емоція. На це ви матимите одну хвилину. Після того як емоція відгаданапотрібно помінятися ролями в парах. Спробуємо?»

Дати час на гру.

«Вдалося!? Помахайте долонькою, кому вдалося відгадати емоцію? Ви круті!»

5 хв

Інтерактивне обговорення

«А ви помічали, що іноді, навіть зовсім на хвильку, ми починаємо відчувати те саме, що й інша людина? Наприклад, хтось поруч починає сміятисяі нам теж стає веселіше. Або хтось позіхаєі ми теж раптом позіхаємо».

(Учитель/ка може сам/а позіхнути, щоб викликати усмішки й реакцію дітей).

«У нашому мозку є такі цікаві помічникидзеркальні нейрони. Вони працюють так, ніби всередині нас є маленьке дзеркальце. Це дзеркальце відбиває те, що відчуває інша людина, і ми ніби трошки проживаємо її досвід разом із нею.

Згадайте, чи бувало у вас так: дивитесь кіноі коли героїня плаче, вам теж стає сумно? Або коли друг сміється від душіви мимоволі теж починаєте сміятися? А, може, навіть сердитеся разом із кимось, хто поруч?»

Дати дітям час поділитися прикладами.

5 хв

Інтерактивне обговорення

«Ми всі різні. І в кожного з нас свій рівень чутливості. Хтось легко відчуває емоції інших людей, а комусь це складніше. І це абсолютно нормально. Ніхто не зобов’язаний відчувати так само, як інший.

Але буває й так, що людина відчуває буквально все-все-все навколо. Це може бути дуже виснажливоніби у тебе зовсім немає шкіри, і ти вбираєш усі почуття інших, навіть коли не готовий. І тоді важливо вчитися відділяти: де мої почуття, а депочуття іншої людини.

Коли ми це вміємо, нам легше бути поруч і справді підтримати. Адже підтримкаце не завжди відчути за когось, а радше знайти слова чи дії, які допоможуть іншій людині відчути: Я з тобою, ти не сам/сама”».

Пропозиції запитань до обговорення:

  • Як ви думаєте, це добре чи недобре – відчувати те, що й інші люди? Чому?
  • А чи було таке, що ви бачили, як комусь сумно, і хотіли допомогти?
  • А чи траплялося колись так, що ви комусь розповідали про те, що вам складно. А після слів чи дій інших ви почувались ще гірше?

Дати дітям час поділитися думками.

6 хв

Перегляд мультфільму

«Усе, про що ми говоримо сьогодніпро наші емоції, про сигнали, які ми надсилаємо один одному, про чутливість і про те, як ми можемо підтриматиусе це стосується однієї важливої здатності. Вона називається емпатія.

Емпатіяце вміння відчувати те, що відчуває інша людина. Це коли ми можемо уявити себе на місці іншого й підтримати його. Емпатія буває різних рівнів: іноді ми просто відчуваємо ті самі емоції, що й людина поруч, а інодіне лише відчуваємо, а й щиро хочемо допомогти.

І, мабуть, найвищий рівень емпатіїце коли поруч із нами людині стає хоч трохи легше. Адже бути емпатичними й підтримувати так, щоб це справді допомогло,це справжнє мистецтво. І ми з вами можемо його навчитися.
А тепер я пропоную подивитися мультфільм про емпатію. У ньому ми ще краще побачимо, як вона працює, і зрозуміємо, чому це так важливо».

Діти переглядають запис серії «Емпатія» мультсеріалу «Корисні підказки»

3 хв

Обговорення мультфільму

«Коли я бачив/ла, як плаче Кружко, я теж ледь не розплакався/лась. А ви?»

Пропозиції запитань до обговорення:

  • А чи бувало, що ви казали так, як Трикутя та Квадрик на початку мультфільму? А вам хтось казав так?
  • На вашу думку, що найбільш допомогло Кружкові?

6 хв

Створення «Карти підтримки та емпатії»

Інструкція для створення карти: вчитель закріплює на дошці або на стіні ватман та фіксує відповіді дітей за допомогою стікерів та маркерів.

«Давайте разом подумаємо й згадаємояк можна виражати підтримку. Ми з вами зберемо всі ідеї в одну велику карту. Для цього будемо записувати наші думки на кольорових стікерах. Цей плакат ми залишимо в класі. Він нагадуватиме нам, як ми можемо бути поруч одне для одного».

Крок 1. Запропонуйте дітям сказати своїми словами, що для них означає емпатія.

Наприклад:

  • «Емпатіяце вміння уявити, що відчуває інша людина».
  • «Щось невидиме, що ми можемо помічати в емоціях, виразі обличчя, словах, рухах».
  • «Бажання та здатність підтримати».

Крок 2. Збір ідей про підтримку

Запропонуйте дітям відповісти на запитання:

«Що ми можемо зробити, щоб підтримати людину?»

Записуйте всі відповіді. Якщо потрібно, наведіть приклади, які можна доповнити:

  • Слухати й не перебивати.
  • Сказати: «Я з тобою», «Я поруч».
  • Допомогти маленькою дією: тримати за руку, підбадьорити, запропонувати допомогу.
  • Обійнятитільки якщо людина цього хоче.
  • Інодіпросто бути поруч.
  • Приймати будь-які емоції й не знецінювати почуттів.

Крок 3. Створення карти

Разом оформіть зібрані ідеї у вигляді плаката. Додайте малюнки чи символи: сердечка, долоньки, усміхнені обличчя, квіти.

Дайте плакату назву: «Наша карта підтримки та емпатії».

2 хв

Завершення уроку

«Дякую вам за нашу спільну роботу! Ця карта – наш спільний скарб. Вона допомагатиме нам пам’ятати, що кожен із нас може підтримати іншого. І навіть маленька дія може зробити когось поруч щасливішим.

На завершення маю до вас прохання, подумайте декілька секунд і поділіться, будь ласка, що з сьогоднішнього уроку запам’яталося вам найбільше?»

Дати дітям час поділитися думками.

Більше технік самодопомоги 
та рекомендацій для плекання стійкості – на платформі Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?»

www.HowAreU.com